CD Projekt Red – Van hoogste piek naar diepste dal
GamesDeze week konden we niet om CD Projekt Red en Cyberpunk 2077 heen. De game die al jaren werd verwacht kwam eindelijk uit, maar op welke manier? CDPR is op dit moment een van de meest gehate studio’s in de gamesindustrie, maar hoe zijn we hier gekomen. Ik neem jullie graag mee terug in de tijd.
Ik neem jullie terug naar 2015, het jaar dat The Witcher 3 uitkwam. Witcher was een franchise waar maar weinig mensen over hadden gehoord, ik zelf ook niet. Toch was er iets wat me aantrok. Ik kocht, als vele anderen, de game en genoot er enorm van. Helemaal omdat ik in 2015 afstudeerde van de middelbare school, waardoor ik nog dieper in de game kon duiken.
De neerval van CD Projekt Red
Wat het pakket nog mooier maakte: de gratis DLC en een bedankbriefje. CDPR leek alles goed te doen. De game was een succes, gaf de Witcher franchise een boost, waaruit een Gwent-game en zelfs een Netflix show voort kwamen. Een enorm groot succes dus. Het succes van Witcher 3 toverde CD Projekt om van kleine uitgever en ontwikkelaar tot een van de grootste ontwikkelaars van Europa.
In de tussentijd kondigde het bedrijf Cyberpunk 2077 aan, misschien niet het beste idee. De gamesindustrie heeft namelijk de neiging om iets helemaal de hemel in te prijzen, voordat de game überhaupt een trailer heeft gekregen. Hoe langer de ontwikkelingstijd, hoe hoger de game wordt geprezen. Want jaren van ontwikkeling, doet de game alleen maar goed. Dit geldt echter niet voor een studio die de workflow niet meer aankan.
Blame the hype
Cyberpunk 2077 is namelijk een game die bezweek onder de druk van fans, critici en zeker ook het management. Iedereen maakte de game groter dan hij had moeten zijn, waardoor de ontwikkelaars steeds langer moesten werken om meer content aan de game toe te voegen. Alles om niemand teleur te stellen.
Jammer genoeg heeft dit nu een omgekeerd resultaat gehad. De game is voor velen onspeelbaar door de bugs die nog in de game zitten. Daarbij draaien de console versies van de game zo slecht, dat het niet eens meer lijkt op de game die ons beloofd is. De situatie is nu zo slecht dat zowel Sony als Microsoft en zelf verschillende fysieke verkooppunten hun retourbeleid hebben aangepast om klanten tegemoet te komen. Voor CD Projekt Red had de situatie niet slechter kunnen eindigen.
Geef een reactie